piriformis szindróma

Piriformis szindróma kezelése gyógytornával

A panaszok rendszerint a fartájékon jelentkeznek, de akár a comb hátsó részébe is lesugározhatnak. Kellemetlen nyomó fájdalomként érezzük, és jellemzője, hogy huzamosabb ideig ülve erősödik, vagy épp akkor jelentkezik. Például egy hosszabb autóút után.

A tünetek hasonlóak a gerincből eredő és a kilépő ideggyök nyomását okozó kórképekhez, például az isiászhoz. Nevezik még ülőideg fájdalomnak is.

Mi az a Piriformis szindróma?

A piriformis szó a körteképű izom latin neve, melyet a formájáról kapott. Az alsó végtagok mozgató izmaink egyike, mely a gluteális régióban, azaz a farizmok alatt található (lásd a képen). Működése szerint a kirotációban vesz részt, azaz kifelé forgatja a combcsontot a feszített csípőízületi helyzetben, hajlított helyzetben pedig kissé távolítja azt. Nem ez az egyetlen kifelé forgató kisizom ebben a régióban, ám a leggyakrabban panaszt okozó.

piriformis szindróma, körteképű izom k

Anatómia: a piriformis izom a keresztcsontról ered és a combcsonton tapad, és a medencefenék izmaiba beolvad. (Csak megjegyzem, hogy ha a piriformis feszes, az hatással lesz a medencefenék funkciójára is.) Az ülőideg (n. ischiadicus) pedig leggyakrabban a piriformis izom alatt lép ki az alsó végtagra. Lehetnek anatómiai eltérések, de mindenképpen a piriformis izom alatt, közte vagy fölötte lép ki, esetleg is-is.

Anatómiai adottságaiból adódóan, ha az izom túl feszes lesz, megnyomja az alatta futó ülőideget. Az ideg nyomása által okozott tünetek igen kellemetlen fájdalommal járnak, amely csak a nyomás csökkenésekor enyhül. Ezért van az, hogy a tartós ülőhelyzet csak fokozza a panaszt.

A piriformis szindróma kialakulásának okai
  • rossz testtartás, sok ülés (autóvezetés, biciklizés, ülőmunka)
  • egyoldalú mozgás, ill. mozgáshiány
  • sérülés, baleset
  • kismedencei elváltozások
  • más mozgásszervi probléma

Az izom akkor feszül meg, ha megrövidül, tehát az eredés és a tapadás közeledik egymáshoz. Ez elég sokféle tevékenység közben bekövetkezhet. Például (talán a leggyakoribb példa ez): a görbe háttal ülés, a medence billen, a keresztcsont közeledik a combcsonthoz, az izom rövidül. Tehát a medence helyes beállításával némileg csökkenthetjük a túlfeszülés esélyét.

A piriformis szindróma kezelése gyógytornával

Az izomproblémákat mindig egy kicsit távolabbról érdemes szemlélni, nem elég csak az adott izmot kezelni.

1. Nyújtás: ülve vagy fekve is nyújthatjuk. Én javaslom az ülő helyzetben történő nyújtást, így jobban kontrollálható a medence helyzete.

Az itt ismertetett nyújtáson kívül sok más lehetőség is van az izom nyújtására, ez csak egy példa, és önmagában általában ez sem oldja meg a panaszokat. Lényeges, hogy mindig a nagyobb képet nézzük és dolgozzunk az egész mozgásszerv rendszeren.

A nyújtás lépései:

  • ülj egy szék szélére, tedd keresztbe az egyik lábad a másikon úgy, hogy a külső boka a térdeden legyen,
  • majd billentsd kissé előre a medencéd, a derekad ne legyen gömbölyű, hanem egyenes vagy enyhén homorú,
  • és csak ezután told finoman, lassan lefelé a térded, ha nem érzel még elég húzódást. De közben tartsd meg a derekad egyenesen, ez nagyon fontos.

piriformis szindróma, piriformis nyújtás kisk

Ezt a gyakorlatot (nyújtást) panasz nélkül is rendszeresen megcsinálhatod amolyan megelőzés céllal. Végezd el mindkét lábbal.

2. Izomegyensúly helyreállítás: változatos funkcionális gyakorlatokkal.

3. Izom és izompólya nyújtó, lazító technikákkal az izomfeszülés oldása. (A rányomás jó hatású lehet, ám bánjunk vele óvatosan, hisz idegek és erek futnak azon a tájon. A kitartott rányomással az idegeket, ereket is károsíthatjuk. A hasonló technikákat inkább bízzuk szakemberre.)

4. Ízületi mozgástartomány helyreállítása: gyakorlatokkal, manuális technikákkal.

5. Testtartás korrekció.

Legyünk óvatosak, kíméletesek magunkhoz. A legtöbb esetben a lágy technikák a hatékonyabbak és eredményesek hosszútávon.

 

 

8 válaszok
    • Vanda
      Vanda says:

      Kedves Lázár,

      Köszönöm a kérdést. Tapasztalatom szerint a piriformis izom problémája az esetek nagy részében egy összetettebb problémának a következménye. Az említett tünetek alapján is arra gyanakszom, hogy több tényező is szerepet játszik a panaszok fenntartásában, de ennyi információ alapján nem lehet semmit kijelenteni. Javaslom, hogy keressen fel egy szakembert, aki a fizikális vizsgálatok alapján tud segíteni.

      Üdv,
      Vanda

      Válasz
  1. Homonna Judit
    Homonna Judit says:

    Azt szeretném megtudni, hogy mi a leggyorsabb módja, hogy a piriformis szindróma elmúljon/enyhüljön?
    Több, mint 1 hete futó edzésen húzódott meg a bal oldalon, és azóta érzem a fájdalmat.
    Nem futottam, pihentettem,hengereztem, masszázson voltam, krémeztem, nyújtottam.
    Még érzem a fájdalmat, de azért már enyhült, viszont szeretnék futni, hiányzik a mozgás, és versenyre is készülök, fix edzésekkel.
    Mikor kezdhetem el a könnyű kocogásokat?
    Köszönöm előre is a segítséget.

    Válasz
    • Vanda
      Vanda says:

      Kedves Judit,

      Köszönöm a kérdést. Érdemes ilyenkor körbenézni testszerte, hogy mi lehet az az akár távolabbi probléma, ami fenntartja a piriformis panaszt. Gondolok itt izomrövidülésre, gátolt izomfunkcióra, ízületi mozgástartomány csökkenésre stb, stb. Javaslom, hogy keressen fel egy gyógytornász-manuálterapeutát, aki holisztikusan átvizsgál minden testtájat, megkezel és ad gyakorlatokat, ami segít visszaállítani az egyensúlyt.

      Üdv,
      Vanda

      Válasz
  2. Haász Marianna
    Haász Marianna says:

    Friss csípőprotézis, régi-új piriformis-problémám van, ennyire még sose fájt. A fent említett ülő tornát a protézis miatt nem végezhetem. Van más megoldás?

    Válasz
        • Vanda
          Vanda says:

          Kedves Marianna,

          Igen, lehet más gyakorlatokkal is nyújtani a feszes izmot (ha ez okozza a fájdalmat), illetve dolgozni a medence körüli izmok egyensúlyán. De vizsgálat nélkül sajnos nem tudok olyat javasolni, ami biztosan segítene, mert nem látom, honnan ered a panasz, hol kellene beavatkozni. Ilyen esetben általában nem csak a piriformis izom problémás.

          Nem jár vagy járt gyógytornászhoz, aki ismeri az állapotát és akitől kérhetne segítséget?

          Üdv,
          Vanda

          Válasz

Hagyjon egy választ

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük