gerincsérv gyógytorna kezelése

A gerincsérv gyógytorna kezelése

Már nagyon régóta fáj a derekam, minden évben előjön, de aztán el is múlik. Ezért különösebben nem foglalkoztam vele. Pihentettem, bevettem pár fájdalomcsillapítót, és elmúlt. De ez a mostani sokkal erősebb és kellemetlenebb, hétvégén költöztünk és azóta a lábam is fáj, zsibbad. Nem értem, hisz sportolok.

Ez elég tipikus esetleírás egy lumbális gerincsérvvel érkező páciens anamnézisének felvételekor.

Mi a porckorongsérv?

Az emberi gerincet alkotó csigolyák között ún. porckorongok helyezkednek el. Ezek a kívülről rostos, belülről kocsonyás anyagú lemezek csillapítják a gerincre irányuló erőbehatásokat. Ha a gerincet optimális helyzetben éri a terhelés, és a gerincet alkotó képletek anyagcseréje jól működik, akkor a porckorong nem szenved bántódást. Azonban a szövetek anyagcseréje gyakran megváltozik, ahogyan a csigolyák egymáshoz viszonyított helyzete is.

Gondoljunk bele, hány embernek van optimális gerincgörbülete, terheli megfelelően és változatosan a testét, táplálkozik helyesen és szabadul meg a stressztől rendszeresen? Pedig ezek tényezők erősen befolyásolják az egészségi állapotunkat, így a gerincünk egészségét is.

Tehát, ha az egynesúly megbomlik, és a porckorongra ható erő nem egyenletesen oszlik el, előbb utóbb kipukkan a rendszer valahol. A porckorongsérv (discus hernia) esetében a rostos porcgyűrű enged a nyomásnak, és szó szerint kifolyik a belseje. A videó ezt a folyamatot ábrázolja.

Gyakori tényezők, melyek gerincsérv kialakulásához vezetnek:
  • rossz testtartás
  • elégtelen ergonómia
  • túlsúly
  • nehéz tárgyak emelése
  • székrekedés

Ha egy kicsit közelebbről szemléljük a páceinst, akkor megállapíthatjuk, hogy a legtöbb esetben a derék feszítő izmai feszesek, a hasizmok pedig gyengültek. Az így kialalkult izomdiszbalansz elmozdíthatja a csigolyákat, a medencecsontokat, ezáltal megváltoztatva a terhelési felszínek egymáshoz képesti viszonyát.

Az rossz irányú kis intenzitású, ám ismétlődő erőbehatás ugyanúgy okozhat sérvet, mint az egyszer bekövetkező nagy nyíróerő. Például a naponta felvett rossz ülő testtartás az autóban és/vagy a hajlott derékkal, lélegzetvisszafojtva megemelt nehezebb tárgy felemelése is kiválthatja a porckorongsérvet.

emelés helyesen

Honnan tudom, hogy gerincsérvem van?

A tünetek igen változatosak lehetnek, a fájdalom, még ha átmeneti is mindenképpen jelez valamit. Azt javaslom, hogy a visszatérő, vagy a szűnni nem akaró, de enyhe fájdalomnál is  fordulj szakemberhez. Megelőzni könnyebb és fájdalommentesebb, mint kezelni a gerincsérvet.

A következő tünetek esetén pedig ne tétovázz, irány az orvos.

Tünetek:
  • tartós vagy visszatérő derékfájás
  • alsó végtagba és/vagy ágyékba sugárzó fájdalom
  • hirtelen fellépő erős fájdalom
  • zsibbadás, bizsergés, érzéskiesés
  • izombénulás (például sarkora vagy lábujjhegyre állás nehéz)
  • vizelet- és/vagy székletürítési probléma
 A gerincsérv gyógytorna kezelése

Miután megvan az diagnózis a fizikális és a képalkotó vizsgálatok alapján, az orvos a terápiás terve szerint a megfelelő szakemberhez irányít. Itt most nem térnék ki a gyógyszeres és a műtéti kezlések részletezésére, hisz nem vagyok szakértő.

Ha a konzervatív terápia mellett döntött a szakorvos, a gyógytorna biztos szerepel a javasolt eljárások között.

A porckorongsérv kezdeti fázisában, az akut szakban a gyógytorna célja a fájdalomcsillapítás és az érintett szegmentum dekompressziója. Vagyis az ideg nyomás alóli felszabadítása. Erre a leghatékonyabb módszer a McKenzie módszer, melyet erre képzett gyógytornász vezetésével sajátíthatsz el. A tanított mozdulatokkal a célunk az érintett, gyulladt terület pihentetése (dekompressziója), az ideg felszabadítása a nyomás alól, és a fájdalom csillapítása. A kezelés ezen szakaszában segítségünkre lehet a kinesio tape is a fájdalomcsillapításban.

kinesio tape gerincsérv

Optimális esetben, és ha hosszútávú eredményre törekszünk, akkor az akut tünetek megszűnésével a terápia nem zárul le. Mihelyst elmúltak az erős fájdalmak, és a tünetek mérséklődése tapasztalható, elkezdődik a helyreállítás, amely az egész testet figyelmebe veszi. Lényeges a fent említett megbomlott izomegyensúly helyreállítása, amely akár egy távolabbi testtájról is eredhet. Továbbá a testtartás korrekciója különböző testhelyzetekben (ülő, álló helyzetben), az ergonómia, új mozgásminták tanulása, a test tudatosításával a kóros izomreakciók megszakítása.