Klímareuma, a légkondi okozta reumatikus betegségek

Klímareuma

A klíma okozta betegségek összefoglaló orvosi neve. Pontosabban azok az ízületi- és izomfájdalmak, melyeket nyáron a tartósan nagy hőmérséklet különbség és az adott testtájat érő huzat okoz. Kialakulhat rögtön a panasz az erre érzékenyebb egyéneknél, de előfordul, hogy csak évek múlva jelentkeznek a tünetek, és krónikus betegedéshez vezet. A nyári időszakban én is tapasztalom, hogy megsokszorozódik a klímára visszavezethető ízületi panaszokkal jelentkező páciensek száma a rendelőben. Igen megkeserítve ezen emberek mindennapjait. Elsősorban nyaki és vállfájdalmakkal érkeznek.

Mik a klímareuma tünetei?

A tünetek széles skálája tapasztalható. Íme a leggyakoribb akut tünetek listája:

• ízületi fájdalmak (elsősorban: nyak, váll, könyök, térd, csípő)
  • izomfájdalmak, kötöttség
  • szemszárazság, viszketés, könnyezés
  • szénanátha jellegű tünetek (nátha, tüsszögés, köhögés)
  • bőrszárazság
  • szédülés, fülzúgás, fejfájás, fogfájás.

A legtöbb munkahelyen nem lehet kizárni az okozó tényezőt, azaz kiiktatni a klímaberendezést. Ugye alkalmazkodni kell a kollégákhoz is, és a hely adottságaihoz. De van lehetőség a betegségek megelőzésére.

klíma reuma

Hogyan előzhető meg a klímareuma?

Legontosabb szabály a megfelelő hőmérséklet beállítás.

De nézzük a többit is:

• a kinti és benti hőmérséklet közötti különbség ne legyen több 6 foknál!
  • párásítsuk a helyiségben, hogy megelőzzük a szem- és bőrszárazságot,
  • lehetőleg ne működjön folyamatosan a klíma,
  • ha szükséges a hűtés, időzítsük ezt arra az időszakra, amikor éppen nem tartózkodunk bent (például ebédszünetben),
  • ha ez nem megoldható, és egy non-stop klimatizált teremben kell lennünk: ne közvetlenül magunkra áramoltassuk a hűtött levegőt és mindig legyen nálunk melegebb ruha, például egy kardigán, sál, harisnya vagy zokni.
A légkondícionáló okozta panaszok kezelése

Az ízületi- és izomfájdalmak kezelés célja elsősorban a fájdalomcsillapítás és a gyulladáscsökkentés. Hosszútávú célja pedig a szövődmények megelőzése.

A rövidtávú cél kezelési lehetőségei: gyógytorna, lágyrész manuálterápia, kineziológiai tapasz, gyógymasszázs, pakolások, különböző fürdőkezelések jó hatásúak a fájdalom csillapításában. Átmenetileg szükség lehet gyógyszeres kezelésre is a gyulladás csökkentésére, ez függ a fájdalom mértékétől is.

A hosszútávú cél kezelési lehetőségei: elsősorban a gyógytorna és egyéb mozgásterápiák, lágyrész manuálterápia, izomkezelések. A gyulladás és a fájdalom gyakran károsítja az ízület és az izom funkcióját, amely később mozgásbeszűküléshez, az izom túlfeszüléséhez, a test egyensúlyának megváltozásához vezethet. Ezért egy rövidebb fájdalmas periódus után is szükséges foglalkozni az izomdiszbalansz kezelésével.

A légúti megbetegedésekre pedig a különböző szaunák (infraszauna, aromaszauna, gőzkabin…stb.), inhalációs kezelések, sóterápia kedvező hatású.

Ha szűnni nem akaró vállfájdalmad van, javaslom, fordulj szakemberhez. Gyógytornával és egyéb kiegészítő eljárásokkal helyreállítható a jó váll funkció, kineziológiai tapasszal pedig azonnali fájdalomcsökkentés érhető el