Fittségi teszt: a hajlékonyság, az egyensúly és az erő mérésére.

Ez a megtévesztően egyszerű teszt információt ad a testünk hajlékonyságáról, erejéről, és az egyensúlyérzékünkről. Claudio Gil Araujo, brazil orvos szerint a várható élettartamot is megjósolja. A tesztet a pácienseinél, és atlétáknál is alkalmazza. Szerinte ahhoz, hogy hosszabb ideig éljük, sok mozgásra van szükségünk, meg kell őriznünk izmaink erejét és az egyensúlyérzékünket.

Azt hiszem, abban egyetértünk, hogy sok és változatos mozgásra van szükségünk minden korban. Hogy valóban előrejelzi-e a fittségi teszt a várható élettartamot, azt nem tudom. Mindenesetre információul szolgál a jelenlegi állapotról. Figyelmeztet, ha nem jó irányba haladunk.

Fittségi teszt

A feladat leülni a padlóra keresztezett lábbal, majd onnan felállni. A cél, hogy mindezt a kéz segítsége nélkül, úgy hajtsuk végre, hogy kontrolláljuk a mozgást. Tehát nem lehuppanunk, illetve visszafelé jövet nem veszünk lendületet. A feladatot képen itt is megtalálod: Leülés-felállás teszt.

Leülés keresztezett lábbal, kéztámasz nélkül

Leülés keresztezett lábbal, kéztámasz nélkül

 

Pontozás

A leülés és a felállás is maximálisan 5-5 pont. 1 pont levonás jár, ha egyensúlyvesztés történik, ha kéz segítsége, vagy térd letámasztásával sikerül kivitelezni a tesztet. Tehát a maximális elérhető pontszám 10. Ha felálláskor kéztámasz szükségeltetett akkor 9 pontot szereztünk.

Kéztámaszok

A mozgáshiány veszélyei

A brazil orvos sok idős páciensénél tapasztalta, hogy egyes hétköznapi, egyszerű mozgások, mint például az előrehajlás, a földön lévő tárgy felszedése, problémát jelentenek. Korunk előrehaladtával az izomzatunk tömege csökken. Az izmaink veszítenek energiájukból, erejükből, az egyensúlyérzékünk pedig vészesen romlik. Mindez növeli az esés kockázatát, ami idős korban komoly sérüléssel járhat.

Araujo reméli, hogy a kutatási eredmények, és az otthon is könnyen kivitelezhető teszt, több embert ráébreszt a mozgás fontosságára. Ezáltal egyre többen fognak igénybevenni gyógytorna szolgáltatást, és beiktatni érdemi mozgást a hétköznapjaikba.

Kiegészítésként annyit tennék hozzá, hogy a mozgékonyság és az erő csökkenése nem csak az esés, de számos más betegség esélyét is megnöveli. Ha többet és jól mozgunk többek közt a közérzetünk és a teljesítményük is javul.

Forrás: http://discovermagazine.com/2013/nov/05-sit-down.

 

 

0 válaszok

Szólj hozzá!

Szeretnél bekapcsolódni a beszélgetésbe?
Bátran szólj hozzá!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük