Mi a manuálterápia és mikor hatékony?

Ma már elég elterjedt módszer a manuálterápia, és rengeteg változata elérhető itthon is. Én is többféle manuálterápiás eljárást alkalmazok a praxisomban.

Mi a manuálterápia?

A manuálterápia egy komplex vizsgáló és kezelő eljárás, amely az egész embert figyelembe véve (holisztikusan) kezeli a mozgásrendszer (izmok, fasciák, ízületek, idegek) visszafordítható elváltozásait. Létezik olyan manuálterápiás módszer, amely során csak a lágyrészeket (fascia és izmok) kezelik, de van kizárólag az ízületekre irányuló típusa is, és természetesen van olyan metódus, amely a mozgásszervrendszer minden elemét kezeli.

Egyes módszerek nyugatról, míg mások keletről érkeztek hozzánk, előfordulnak szemléletbeli és módszertani különbségek is az egyes eljárások között.

Én a Lewit-féle vagy más néven Barvicsenko manuálterápiát alkalmazom, melyet lágyrész-kezeléssel ötvözök.

Mikor alkalmazható a manuálterápia?

A manuális technikák számos mozgásszervi probléma esetén alkalmazhatóak, azonban van néhány ellenjavallat is (lásd lejjebb). Néhány példa a manuálterápia: helytelen terhelés miatt kialakult gerincfájdalom, végtagfájdalom, izomfájdalom, ízületi fájdalom, bizonyos sérülések, balesetek utáni rehabilitáció, stressz következtében kialakuló izomfájdalmak, nyaki eredetű fejfájás, szédülés.

A lista nem teljes és nehéz is lenne mindent felsorolni ugyanis a manuálterápia alkalmazása mindig egyéni elbírálást igényel.

manuálterápia, manuálterapeuta Budapest

Mi történik a kezelés során?

Első alkalommal egy részletes kikérdezéssel kezdünk, alaposan körbejárjuk az aktuális panaszt, kitérünk a korábbi panaszokra, balesetekre, műtétekre is, ha voltak. Ehhez szükségesek lesznek az orvosi papírok, leletek, ha vannak. Ezt követi egy teljes testre kiterjedő fizikális vizsgálat (megtekintés, tapintás, aktív és passzív mozgások vizsgálata), ezért fürdőruha vagy alsónemű viselése ajánlott. Különböző mozgás- és izomteszteket is elvégzek. Majd a kapott eredmények alapján felállítok egy rövid és hosszútávú kezelési tervet, melyet megbeszélünk és ha beleegyezel, akkor elkezdjük a kezelést.

A kezelés során passzív és aktív (azaz a te közreműködéseddel végzett) fogásokat alkalmazok. Kiegészítésként minden esetben adok gyakorlatokat, amiket otthon rendszeresen végezned kell. Korrigáljuk a testtartásod különböző testhelyzetekben. A hosszútávú eredmény érdekében a te munkád is fontos. Ha szükséges egyéb kiegészítő módszert is hozzáteszek, például kinesiotapet.

testtartás korrekció, helytelen testtartás

Milyen fogásokat, technikákat alkalmazok és ezek mi célt szolgálnak?
  • Lágyrész mobilizáció (fascia release): a kórosan feszes fasciák és izmok rugalmasságának helyreállítása.
  • Izom energia technika (MET – muscle energy technique): az izom ellenállással szemben történő minimális megfeszítésével, majd lazításával hatunk az ízületekre.
  • Trigger pont terápia: a fájdalmas izomterületek kezelésére irányuló fogás.
  • Posztizometrikus relaxáció: az izom megfeszülése utáni ellazulást használjuk ki az izületi blokkok oldására.
  • Manipuláció: passzív technika, közvetlenül a csontra hatunk hirtelen kis erővel.
Fáj-e a manuálterápa?

Igen, a legtöbb terápiás fogás, ha nem is fájdalommal, de kellemetlenségekkel jár. A feszes kötőszöveteken való munka fájdalommal is járhat. Azonban a fájdalomérzés kiváltása sosem célunk és ha ezt a páciens nem tűri, lágyabb technikákhoz fordulunk. Az erős ingerek és hirtelen ingerek irritációt okozhatnak a szövetekben és ezt nem szeretnénk.

A kezelés után szintén előfordulhat, hogy egy-két napig érzékeny és fájdalmas a kezelt terület, ez a szervezet természetes reakciója, nem kell tőle megijedni.

Mikor nem lehet alkalmazni?

Mindig egyéni megfontolást igényel a manuálterápia alkalmazása, azonban van néhány olyan állapot, amikor ténylegesen kontraindikált.

Nem vagy korlátozottan alkalmazható különböző eredetű, a csontokat érintő betegségek esetén (osteoporosis, daganat, gyulladás, törés gyógyulási fázisában). Csontritkulás esetén például a lágyrész technikák nem kontraindikáltak. Egyéb gyulladásos állapotokban (felső légúti infekció, ízületi, izomgyulladás) sem javasolt, ugyanis a fascia és izomkezelések vérkeringésjavító hatásúak, melyek a gyulladást fokozhatják.

Kérlek, ha bármilyen panaszod van, vagy volt korábban, azt a kezelés előtt mindig említsd meg a saját érdekedben.

Hány alkalom szükséges?

Előfordul, hogy már az első alkalom eredményt hoz, és a panasz teljesen megszűnik. Azonban általában 5-6 kezelés is szükséges, a kiegészítő gyakorlatokat is beleértve, hogy változást tapasztalj. A találkozások között minimum 2, de általában 3-4 hét telik el. Ennyi idő szükséges ahhoz, hogy a szervezet adaptálódjon az ‘új’ helyzethez, és a helyreállító gyakorlatokkal fejlesszük az izomzatot és az izomműködés hatékonyságát.