Lumbágó

Segítség, beállt a derekam! A lumbágó.

Amikor a derékfájdalom mozdulatlanná tesz. ‘Hétvégén költöztünk, és mikor egy nehezebb dobozt emeltem fel a padlóról éles fájdalom hasított a derekamba, és úgy maradtam. Azóta teljesen merev a hátam, sem kiegyenesedni, sem lehajolni nem tudok. Minden mozgás nehézkes és fájdalmas.’

A derékfájós páciens válasza a ‘hogy kezdődött?’ kérdésre gyakran hasonlít a fenti példára. Előre és kissé oldalra hajolás vagy nehezebb tárgy emelése közben jelentkezik az igen erős fájdalom deréktájon, ami szinte az adott pózba merevíti a testet. A németek a lumbágót hexenschuss-nak hívják, azaz boszorkánylövésnek. A kifejezés találó, ugyanis az éles fájdalom teljesen váratlanul hasít a derékba.

Mi a lumbágó?

A lumbágó egy összefoglaló név a derék (lumbális gerinc) és a keresztcsont környékén jelentkező, jellemzően hirtelen kialakuló fájdalomra. A fájdalmat elsősorban az izom görcsös összerándulása, feszülése okozza, mely nem kisugárzó (a fartájékra kisugárzó derékfájdalom az isiász). Gyakran merev, antalgiás (fájdalom elkerülő) testtartásba kényszeríti az embert.

A derékfájdalom a leggyakoribb mozgásszervi panasz, fiatal és időskorban egyaránt. Nemzetközi statiszikák szerint a felnőtt korosztály 80-90%-a minimum egyszer az életében tapasztalt már olyan derékfájást, amely legalább egy hétre megváltoztatta a mindennapi életvitelét, és a munkából való kiesést jelentette számára.

lumbágó blog kép

Rossz testtartás ülés közben

Mi lehet a gyakran előforduló derékfájás oka?

A meghökkentő aránynak az egyik oka, hogy életmódunk egyre több ülést kíván, és még akkor is ülünk, ha nem muszáj, például szabadidőnkben. A másik ok pedig a helytelen testtartásban végzett tevékenységeink sora. A gerinc statikája megbomlik, stabilitása csökken. Ezek a mozgások megterhelik az itt található izmokat, kötőszövetet, és a csigolyák közötti képleteket (szalagokat, csigolyák közötti kisízületeket, porckorongot). Elindulnak a kisebb degeneratív elváltozások, melyek eleinte panaszmentesek is lehetnek. Mígnem egy nagyobb erőbehatás éri a gerincet.

A gerincünk lumbális szakaszára legnagyobb megterhelést jelentő mozgások: a tartós előrehajlás, az előrehajlott helyzetben ismétlődő vagy egyszeri nagy terhelés, az előre és oldalra elhajlás közben terhelés. Például: görnyedt ülés, előrehajolva végzett munka (kertészkedés, takarítás stb.), előrehajlásból nehezebb dolog felemelése.

A gerincünk természetesen jól terhelhető, ha a gerincgörbületek optimális helyzetben vannak. A derék szempontjából ez egy enyhe homorulatot jelent.

lumbális gerinc, derék

Lumbális gerinc

Íme néhány példa a gerinckímélő testtartásokra:

Helyes testtartás

Helyes testtartás

A derékfájdalom okai lehetnek:
  • a derék izmainak túlterhelése,
  • rossz testtartás, rossz testtartásban végzett munka,
  • hideghatásra kialakuló izomfájdalom,
  • a geinc kisízületeinek problémái,
  • a porckorongok bántalmai,
  • testsúly gyarapodás,
  • csontritkulás,
  • és egyéb gerincbetegségek.
Mit csináljak, ha beállt a derekam?

Az akut periódusban a gerinc és az izmok tehermentesítése és a fájdalom csökkentése a legfontosabb. Azok a testhelyzetek alkalmasak leginkább a pihenésre ekkor, amelyekben a legkisebb nyomás hat a csigolyákra, és az izomműködést ki tudjuk kapcsolni.

Tehermentesítő testhelyzetek:

  • magzat póz: oldalt fekvés felhúzott lábakkal,
  • hanyatt fekvés felpolcolt lábakkal.

Az izmok görcsös merevségének oldására az enyhe melegítés kellemes és jótékony hatású. Óvatos masszázzsal, lágyrész manuálterápiával, trigger pont terápiával kezelhető az izom. Hatékony lehet még a kinesio tape alkalmazása a fájdalmas területen.

A lumbágó kezelése gyógytornával

Pár nap múlva az erős fájdalom csillapodása után kezdjük el a gyógytornát, mely a mozgások óvatos visszaállításával indul. A mozgás mellett az izmok kezelésére is hangsúlyt fektetünk.

Mi a gyógytorna célja, ha már kialalult a lumbágó?

  • a panaszok csökkentése,
  • az izomegyensúly helyreállítása,
  • a derék statikájának helyreállítása, stabilizálása,
  • a testtartás korrigálása,
  • a panaszok kiújulásának megelőzése (másodlagos prevenció).

Sokan nem jutnak el a lumbágó intenzív panaszainak megszünése után gyógytornászhoz, pedig a további panaszok, illetve a későbbi súlyosabb gerincprobléma (például porckorongsérv) kialakulásának megelőzésében kulcsfontosságú a szerepe. Ez esetben is igaz, hogy a lumbágó kezelése nehezebb, mint a megelőzése. A derékfájás nem normális, nem kell vele együttélni.

 

 

4 válaszok
    • Vanda
      Vanda says:

      Nem feltétlenül, ezt többnyire a tünetek döntik el. Az akut szakaszban a kezelés is tünet-orientált (később persze már a kialakulás okát kezeljük). De előfordul, hogy a vizsgálat után a radiológiai lelet nélkül érkező páciensnek javasoljuk a vizsgálatot.

      Válasz
  1. Árvai Tibor
    Árvai Tibor says:

    Köszi a cikket!
    Szerintem a magzatpóz önmagában nem biztos, hogy tehermentesíti a gerincet. Sokszor görbe marad és a csigolyák sem távolodnak egymástól kellőképp.

    Válasz
    • Vanda
      Vanda says:

      Köszönöm szépen a hozzászólást! Tapasztalatom szerint, általában a fent említett két póz a legkomfortosabb a legtöbb ember számára a probléma akut fázisában. A nagyobb mértékű trakciót, elongációt kiváltó testhelyzetek, mozdulatok gyakrabban okoznak panaszt a páciensek egy részénél. Ezért ezeket csak vizsgálat után, személyre szabottan alkalmazom. Itt leginkább az izomzat relaxációja a cél. Üdv, Vanda

      Válasz

Hagyjon egy választ

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük